Dag 2: Avontuur tot in het avonduur

22 september 2022 - Genua, Italië

Vannacht (om 3.18) schrok ik wakker door een vreselijke herrie. Corry was naar het toilet gegaan en had het licht niet aangedaan om mij niet te storen. Ze had kans gezien de metalen afsluitdeksel van de toiletrolhouder op de stenen vloer te gooien. Mijn hartslag was 138. Handig toch die smartwatches.

Om 7.30 maakte ze me wakker omdat ze vannacht een andere trein had uitgezocht voor vanmorgen. Niet de trein van 10 uur, zoals we eerder hadden bedacht, maar van 8.25 naar Locarno Fart, wat een heel mooie rit van bijna twee uur door de bergen is. Gelukkig kunnen we heel snel inpakken.

8.00 liepen we op straat, ruim op tijd voor de bakker en de trein. In Locarno hebben we zes minuten om over te stappen, dat ging prima.

De rit door de bergen is prachtig. Naast ons zit een Aziatisch meisje. Ze is ruim een half uur bezig met haar make-up en mist alles van het mooie uitzicht. Het resultaat van haar harde werk ontgaat me, maar dat zal wel aan mij liggen.

Dan bijna twee uur met de Regio Express naar Milano Centrale. Wat is met de trein door de bergen rijden toch leuk. In Milano zagen we onze aansluiting het station uitrijden, zodat we een latere trein moesten reserveren. Direct naar La Spezia, 3 uur en 17 minuten.

Rond kwart voor 4 bleef onze trein in Genova staan: Het treinverkeer is uit voorzorg stilgelegd voor technische controles van de spoorbaan, na een aardbeving tussen Genua en Santa Margherita Ligure (4.4 op de schaal van Richter hoorden we later).

Na anderhalf uur werden er noodpakketten, met water, koek en zoutjes uitgedeeld.

Om kwart over zes werd onze trein (en alle andere treinen richting La Spezia) uit de vaart genomen en stonden we in Genua waar geen overnachting meer te vinden was, als gevolg van een grote beurs en een hele serie treinen die waren uitgevallen.

Ik was bang dat we niets meer zouden vinden, maar gelukkig bleef Corry stoïcijns.

Uiteindelijk in een achteraf straatje een heel eenvoudig hotel gevonden voor een mega-prijs. Een heel dure nacht dus, want de overnachting in La Spezia moeten we ook betalen.

Daarna lekker pasta met een lekkere lokale wijn (Vermentino) zodat alles toch nog goed kwam.

1. G en P Acket- van der PLas:
    22 september 2022
    Nou zeg, wat een leuk en akelig verhaal! Jullie staan gewoon voor niets, toch? En dan ook nog de "taalkunde" beoefenen?! Wij wensen jullie in ieder geval nog een gezellig avonduur!. Pas goed op jezelf en elkaar...... Lieve groetjes uit Maarheeze.....
  2. Margreet:
    22 september 2022
    Ik hoop dat jullie na dit avontuur tot in het avonduur mega lekker slapen 😅😴😘
  3. Hanny de Kort:
    23 september 2022
    ‘Vakantie is afzien….’ Is het motto in mijn familie😉maar jullie goede humeur lijdt er gelukkig niet onder. Avontuurlijk is het tot nu toe zeker en zo’n treinreis door de bergen lijkt me geweldig!
  4. Annemieke:
    23 september 2022
    Jan, dat meisje heeft lekker een half uur geen mondkapje op gehad. Opzet ?Gesprekken in de trein is deze reis moeilijker, dat is wel jammer
  5. Phyllis:
    23 september 2022
    Wat een bijzondere reis was dit, vol onverwachte momenten. Het lijkt wel vakantie.