Dag 5: Pisa in 8000 stappen

25 september 2022 - Siena, Italië

Vandaag met de trein van La Spezia naar Siena. Eerst met de bus naar het station en dan om 10.20 via Pisa naar Siena.

Overstaptijd in Pisa was 6 minuten. De trein vertrekt met 8 minuten vertraging, dus maar meteen een latere trein vanuit Pisa op onze interrailpassen gezet. Dat werkt wel heel soepel in de Interrail-app: reizen plannen en wijzigen. Als het stuk waar je op reist maar actief is gemaakt.

Langs Carrara, met in de verte de bergen met de witte groeves en overal langs het spoor de bedrijven waar het marmer verder verwerkt wordt.

Omdat we nu ineens anderhalf uur hadden om in Pisa over te stappen, stonden we voor de keus: een pizza eten in Pisa of een stevige wandeling naar de scheve toren… Corry wilde uiteindelijk toch graag een selfie met de toren, dus er werden 8000 stappen (met dank aan Samsung) gezet en er bleef  net genoeg tijd over om koffie te drinken. We kregen en passant een mooie indruk van Pisa.

Overstap in Empoli. Dieseltje naar Siena, waar we om 15.15 aankwamen, daarna nog half uurtje lopen naar een camping waar we een piepklein, maar zeer voordelig huisje (halve stacaravan) in het bos hebben. Twee goede bedden en een badkamer, twee kilometer van de stad, meer hebben we niet nodig. Ze hebben ook een restaurant waar we pasta aten en morgen een ontbijt hebben. Een nadeel is misschien dat onze buren ook thuis zijn en het huis constant staat te wiebelen. Dat belooft wat…

1. Hanny de Kort:
    25 september 2022
    Corry heeft zich goed kunnen inhouden om geen toeristische foto van de toren van Pisa te maken (waarbij je met je hand de toren zogenaamd tegenhoudt)👍 en nu maar hopen dat de buren zich rustig houden de komende nacht🤪
  2. Angela van Etten:
    25 september 2022
    De toren van Pisa staat inderdaad wel heel erg scheef. Dat aanpassen van je reis is inderdaad heel erg handig te doen met je Interrailpas op je telefoon. Slaap lekker vannacht!
  3. Annemieke:
    26 september 2022
    Wij hebben ooit een stukje marmer gekocht in Voltaren en daar een golfbal van gemaakt. Lekker stoffig is het daar!