Dag 8 - Thessaloniki

1 juni 2019 - Thessaloníki, Griekenland

Het is warm vandaag (in Nederland ook, begrijp ik), maar er waait een koele wind. Vanmorgen rond een uur of half tien ontbeten op een terras, met vers geperst sinaasappelsap en een broodje. Daarna naar de boulevard gelopen. Witte toren,  kunstwerk met paraplu's en de Rotunda van Galerius. Vervolgens naar de boven-stad, Ana Poli, waar we het kerkje Agios Nikolaos Orfanos bezocht hebben (dat voorkomt in het boek van Victoria Hislop). Kersen gegeten op een bankje in de schaduw. Daarna, rond een uur of twee, naar het hotel om bij te komen. Het is vermoeiend door zo'n stad sjouwen.

Joods museum is gesloten vandaag: sabbat.

Na ons middagdutje weer de straat opgegaan. Glas witte wijn, en daarna voor € 1,00 een toeristische bus langs alle hoogtepunten. Na 20 minuten hadden we het wel gezien (veel hoogtepunten waren we al langs gelopen) en zijn we in de boven-stad uitgestapt en weer naar beneden gewandeld. Mooie uitzichten. Jammer is dat deze stad op elke plek, waar mogelijk, is onder geklodderd met graffiti.

Vanavond voor het eerst buiten gegeten. Dat gaat nog vele keren gebeuren, denk ik. We hadden een Cabernet Sauvignon uit de buurt van Athene, smaak van aardbeien en kersen, geur van pruimen. Lekker weer. Ik bedoel: weer lekker. Ja, het is ook lekker weer. Normaal gesproken drinken we niet zoveel wijn😜, maar als ik per glas bestel kan ik jullie geen leuke etiketten laten zien. Ik offer me dus een klein beetje op voor jullie.

Ik ben bang dat deze treinreis verworden is tot een wijnreis 🍷🍷🍷

1. G en P Acket- van der PLas:
    2 juni 2019
    Hallo Corry en Jan,
    In de huidige tijd gaan wij natuurlijk niet meer vliegen om een ander land voor ons plezier te bezoeken, maar de interessante oude wereld waar jullie in verblijven, is eigenlijk maar drie uur bij ons vandaan! Dat is zeker een extra wijntje waard, toch? Blij van het dutje te horen! Wij zijn er vandaag ook aan begonnen, haha! Fijne dagen en een gezellige, veilige vervolgreis, groetjes van G & P