Dag 8: Toscane zonder toeristen

28 september 2022 - Siena, Italië

Vandaag maar eens met de bus naar Siena afgedaald en vandaar met een streekbus naar Sovicille, waar we een rondwandeling van zo’n 13 km gaan maken. Dat lijkt niet zo veel, maar met klimmen en dalen is dat voor twee (bijna) 70 plussers best een uitdaging.

Het busstation, waar we moesten overstappen, was heel onduidelijk. De bus zou om 11 uur vertrekken en pas toen we om 11 uur een chauffeur naar één van de vele bussen zagen rennen, werd duidelijk dat het onze bus moest zijn. Met hulp van Google maps en een vriendelijke mijnheer stapten we 25 minuten (en een dolle rit) later uit in Sovicille waar we na een espressootje in een piepklein cafeetje rond 11.40 onze wandeling startten.

Het was heerlijk wandelweer, 15-18 graden en droog. Het enige dat ik hoorde waren vogels en zo nu en dan “au au au” van Corry als bij een afdaling haar knieën niet goed terecht kwamen.

Lunch met brood en sardines, en daaraan toegevoegd de geur van salie, tijm en oregano, ruim voorhanden om ons heen.

Bij een prachtig Romaans kerkje begon de zon volop te schijnen en kreeg ik euforische gevoelens. Wat later kwamen we bij het Romitorio de Centinale, een religieus gebouw uit het begin 18e eeuw. Daarnaast is de Scala Santa (of holy staircase zoals onze Engelstalige wandelgids zegt). “Holy shit” zei Corry toen ze het adembenemende uitzicht zag, en de uitdaging waar haar getergde knieën voor stonden. Met een rustpauze halverwege hebben we het goed volbracht.

17.15 terug in Sovicille, bus 17.43, kroeg gesloten.

Rond half zeven vielen we doodmoe, maar zeer voldaan in Siena in restaurant op onze stoeltjes. Corry liep letterlijk te zwaaien op haar benen. Lekker gegeten, nog even een beproeving op het busstation en rond acht uur weer terug.

Bijzonder is dat we, vanaf het moment dat we in Siena in de streekbus stapten tot het moment dat we er ruim zes uur later weer uit stapten, geen enkele toerist hebben gezien.

Morgen verder.

1. Loes:
    Bijzonder! En stoer voor (bijna) 70 plussers 💪🏼💪🏼💪🏼
  2. Hanny de Kort:
    28 september 2022
    Wow…..petje af. De knieën van Corry hebben hun rust dik verdiend!! Schitterende omgeving👍
  3. Margreet:
    28 september 2022
    Ja : petje af ! En wees toch ook zuinig op ‘ de knibbels’ ….. morgen de ‘ knibbels ‘ wat rust gunnen ??? Bepaald geen vlakke asfaltwandelingen 😅
  4. Angela van Etten:
    28 september 2022
    Goed gedaan hoor! Klinkt als een heerlijke dag zo zonder al die toeristen.
  5. Ariane:
    29 september 2022
    Cor, heb je niet van die elastieken kniedinges meegenomen ter ondersteuning? Of koop ze! Jij weet vast wel het Italiaanse woord daarvoor.
  6. Corry:
    29 september 2022
    Heb ik voor als ik 't zat ben.
    Maar ik merk dat ze elke dag wat sterker worden. Stijgen is geen enkel probleem meer.
    Alleen dalend met hobbelige keitjes is vervelend, dan komt je voet soms anders terecht... au!