Weer naar huis

18 oktober 2022 - Nieuwerkerk aan den IJssel, Nederland

Vanochtend rustig wakker geworden in een cafeetje met koffie en een croissant (appelgebak voor Corry), op de achtergrond the Moonlight Serenade. Onze eerste trein gaat om 10.40.

Van Innsbruck naar München een prachtige rit door zonovergoten landschap. Vanaf de Duitse grens zijn de bergen ineens verdwenen en gaan de mondkapjes weer op.

De Duitse conducteurs zijn behoorlijk streng tegen passagiers die geen mondkapje hebben of dragen. Ze worden bij het volgende station uit de trein gezet als ze geen mondkapje willen dragen, soms zelfs onder escorte van politieagenten.

De overstap in Frankfurt was, vooral voor mij, een uitdaging. We hadden, door een vertraging, maar een kleine 10 minuten en moesten ons het halve station over haasten. In Duitsland (en trouwens ook in Italië) heb je veel kopstations. Je moet dus de hele (lange) trein langs lopen om naar een ander perron te kunnen. Dat kan nogal onhandig uitpakken. Corry blijft gelukkig altijd rustig. Ik ben daar zo jaloers op.

Rond 20.15 komen we aan in Utrecht. Tijd voor een frietje en een hamburger.

21.00 waren we weer thuis.

Waar moeten we het verder nog over hebben?

• We hebben de laars van Italië helemaal rondgereisd en ook nog een stukje Sicilia meegenomen (de route en de statistieken bij de foto’s).

• We gaan nu weer terug naar ons gewone (rijke) leven (en gewone wijnrantsoen), onze vrienden en de muziek. Ik blijf wel nog Italiaans koken.

• Het massatoerisme (Trevi fontein met vier rijen dik) beviel ons minder goed dan de rust van de natuur. Maar we hebben veel mooie dingen gezien.

• Deze manier van reizen, waar je niet echt een plan hebt, en iedere dag bekijkt wat je de komende dagen gaat doen, is erg leuk. We hopen dat jullie daar iets van hebben meegekregen.

• We hebben genoten van al die streekwijnen (al die nieuwe lekkere druiven, meer dan 30 soorten, je zou er een liefhebber van worden) en die heerlijke streekgerechten.

• De knieën van Corry en mijn rug hebben zich onverwacht goed gehouden, waarschijnlijk als gevolg van het vele bewegen.

• Voor de zwaardvis met citrusvruchten hebben zich maar twee gegadigden gemeld: die zal ik goed in de watten leggen.

• Komende zondag 23 oktober van 16.00 – 18.00 geven we een borrel ter ere van Corry’s verjaardag, voor iedereen die deze blog leest. Op het bekende adres. Wij zorgen voor voldoende Italiaanse wijn.

1. Annie:
    18 oktober 2022
    Weer heelhuids thuis. Mooi hoe jullie zonder echt plan zoveel mooie dingen hebben gezien. Bedankt voor het delen. Tot snel.
  2. Loes:
    18 oktober 2022
    Wat is dat uiteindelijk snel gegaan! Ik heb meegenoten. En ik ben toch één van die gegadigden voor de pesce spade? Ik kom in ieder geval gauw een wijntje drinken!
  3. Jan de Klepper:
    19 oktober 2022
    Pesco spada met met salmoriglio, jazeker
  4. Margreet:
    18 oktober 2022
    Ik hoop dat ik mij heb op gegeven voor de zwaardvis met citrusvruchten 😉mee genoten en mee gereisd dankzij de blog van Jan&foto’s . Welkom ‘ thuis’ 🤗
  5. Jan de Klepper:
    Je bent een van de twee
  6. Hanny de Kort:
    19 oktober 2022
    Welkom thuis in ons goeie koeienland! Ik heb genoten van alle verhalen en de foto’s!!
  7. Corrie Verkleij:
    19 oktober 2022
    Weer veilig thuis na een geweldige vakantie. MOOI!!!!!!!
    Het was iedere dag weer spannend wat we te lezen en te zien kregen, heel leuk om jullie reis zo te kunnen meemaken. Bedankt!!!!!!!
  8. Kina:
    19 oktober 2022
    Welkom thuis: de eerste nacht in eigen bed inmiddels achter de rug! Nog lang nagenieten! Net als de Griekenland blog , een paar jaar geleden, heb ik weer genoten van je creatieve vertelkunst Jan! Hugs...
  9. G en P Acket- van der PLas:
    Dag lieve Corry en Jan,
    Nogmaals een welkom thuis!
    Wat een geweldige reis en wat knap om een en ander ad hoc te organiseren! Chapeau voor samen!! Veel dank en wellicht tot Horens........Beste groetjes uit Cranendonck van Gerard & Paula
  10. Annemieke:
    19 oktober 2022
    Weer thuis is ook fijn, Bedankt voor het reisverslag! Ik heb ook jullie beter leren kennen
  11. Loes van der Ploeg:
    Gezellig Margreet, samen aan de zwaardvis van Jan 😋