Dag 24: Varen? Nee!

14 oktober 2022 - Borgo Valsugana, Italië

Gisteravond zei Corry: ‘weet je dat er spelletjes in de kast liggen?’. Ja, dat wist ik en die kennis had ik angstvallig verborgen gehouden. Nu moest ik Mens Erger Je Niet spelen. Met de regels van tante Fie, die al heel lang dood is. Corry gooit buitengewoon fanatiek met de dobbelsteen en je pionnetje wordt er met een ferme zwaai afgemikt. Mijn pionnetjes overkwam dat nogal eens. Gelukkig verloor ik binnen de kortste keren en kon de rust weerkeren.

Vandaag naar Venezia geweest. Aanvankelijk had ik niet veel zin om me weer in het massatoerisme te storten. Maar na twee blogs met titels ‘Wandelen’ en ‘Fietsen’, leek 'Varen' niet zo’n gek idee.

Naar Bassano del Grappa hadden we een (vervangende) bus in plaats van een trein. Een prachtige rit door een steeds nauwer wordende kloof. Bij Bassano rijd je dan ineens het vlakke land binnen… een gekke gewaarwording. Daarna verder met de trein.

De drukte in Venezia was overweldigend, overal mensen. Toch vonden we het een heel bijzondere ervaring. Als je een beetje de aangegeven routes vermijdt, kom je in best rustige straatjes terecht.

Verder kun je je heerlijk verbazen over de toeristen die proberen om met rolkoffertjes, of erger nog: rollende koelkasten of nóg erger: rolkoffer plus rollende koelkast hun hotel te bereiken. De Venetianen zelf hebben handige karren met meerdere wielassen voor het nemen van de trappen over de kanalen.

Tijd voor enkele piepkleine souvenirs, ze moeten immers mee in de rugzak…

Pasta al nero di seppia, met Soave Classico van Mondello (Aldegheri 2021). Weer een heel andere witte wijn: weliswaar citrus, maar romiger dan de wijnen van de afgelopen dagen.

Het ‘varen’ hebben we maar laten zitten. Na uren wandelen konden we ook wel weer terug naar het station lopen en hebben we de Vaporetto niet genomen.

Toen we terugkwamen in Borgo waren de winkels gesloten. Dan maar even wat pizzapunten en een fles Marzemino gehaald bij Pizzeria Titti.

1. Loes:
    15 oktober 2022
    Tsja het is inderdaad niet voor niets zo populair. Maar inderdaad, als je even een zijstraatje inslaat kun je al uit de drukte zijn. Of naar een van de eilanden gaan, zoals Giudecca of het dodeneiland San Michele. Ik heb met ma nog wel eens in zo’n gondel gezeten. Helaas wilde de gondelier niet zingen dus toen deed ze dat zelf maar. Voor mij als jong mens zeer gênant 😱.
  2. Corry:
    15 oktober 2022
    Och och... ik kan me voorstellen dat jij dat minder vond. Maar wel stoer dat ze het deed 😮
    Ik vond het leuk om Venetië en aan de overkant de andere eilanden even te zien, zodat ik er nu een levend beeld bij heb.
    Ik stelde me meer iets als Giethoorn in het groot voor, dom dom. Dus zoiets als: je rijdt erheen en dan ineens is daar al dat water. Nooit goed op de kaart gekeken blijkbaar, dat het echt een heel eind bij de vaste wal vandaan ligt 🤔
  3. Hanny de Kort:
    15 oktober 2022
    Wat een heerlijke anekdote over mens-erger-je-niet en tante Fie!! Tja Venetië is een mierenhoop maar je ‘moet’ er wel een keer geweest zijn voor het onder water verdwijnt (maar dat wordt al ruim 30 jaar geroepen!)