Dag 27: Wolfsklamm

17 oktober 2022 - Innsbruck, Oostenrijk

We wilden vandaag nog wat in de natuur wandelen en daar zijn genoeg mogelijkheden voor hier in de buurt. Maar als je afhankelijk bent van openbaar vervoer, wordt het alweer wat lastiger. Gelukkig vonden we een mooie wandeling in de buurt van een treinstation (de Wolfsklamm).

Een halfuur met de trein naar Stans Bei Schwaz. Daar dronken we koffie bij fitnesscentrum omdat we niets anders konden vinden.

De Wolfsklamm is een nauwe kloof. Bij het begin moesten we €5 p.p. betalen en daar begrepen we niets van, de natuur is toch gratis. Totdat bleek dat de kloof toegankelijk was gemaakt door een stelsel van trappen en bruggen. Het was een prachtige wandeling.

Bovenaan, na een lunch van brood met sprot (uit een blikje… altijd handig onderweg), konden we nog wat verder omhoog en daar vonden we in een oud klooster het Wallfahrtsgasthaus St. Georgenberg op 930 meter hoogte. We waren op 560 meter gestart.

Corry zei tegen me: ‘neem maar chocolademelk dan neem ik Cappuccino, we moeten nog naar beneden'.

Maar: een Cappuccino kost €3,80, chocolademelk €4,50, een glas wijn €2,80. De keus was gauw gemaakt: ik had een Zweigelt Abendrot en Corry een Grüner Veltliner Vogelspiel.

Op de heenweg door de kloof liepen best nog wel wat andere wandelaars, maar druk kan je het niet noemen. Terug was er een makkelijke en een moeilijke weg, de moeilijke via de Maria Tax kapel. Corry koos voor de moeilijke weg (doet ze altijd en daarom is ze ook met mij getrouwd). Onderweg kwamen we niemand meer tegen. We zagen drie series kruiswegstaties in verschillende stijlen. Vlakbij de kapel hoorden we luid getimmer en dat geeft dan toch te denken. Het bleek dat een aantal werklieden een trap in de kapel aan het renoveren waren. De kapel dateert uit 1627 en is, in the middle of nowhere, gebouwd na een Maria verschijning. Na de afdaling met de trein weer terug naar Innsbruck. Had ik al verteld dat dat een heel mooie, nette, sjieke en aangename stad is met prachtige gebouwen?

Morgen weer naar huis. Voor € 21 heeft Corry in drie verschillende treinen zitplaatsen gereserveerd voor ons beiden. En dat is nou zo lief van haar: als het aan Corry lag, gingen we dat gewoon avonturen. Ik ben hier wel blij mee. Onze eerste trein vertrekt om 10.40 en als alles meezit zijn we om 19.59 in Utrecht en dan nog even naar Nieuwerkerk.

1. Corrie Verkleij:
    17 oktober 2022
    Wat een bijzondere wandeling zal dat geweest zijn. !!!!
    Een goede terugreis gewenst en alvast een welkom op Nieuwerkerkse bodem.
  2. Angela van Etten:
    17 oktober 2022
    Ziet er mooi uit! Goede reis terug morgen!
  3. Annie:
    17 oktober 2022
    Prachtige mooie laatste dag nog gehad! Goede reis naar huis morgen.
  4. Hanny de Kort:
    17 oktober 2022
    Wow wat een prachtige wandeling door de Wolfsklamm. Weer genoten van het leuke verhaal. Wens jullie morgen een goede en comfortabele (en van zitplaatsen verzekerde) terugreis!!🚉
  5. Loes van der Ploeg:
    17 oktober 2022
    Mooi slot van mooie reis! Goeie terugreis,
  6. Corry:
    18 oktober 2022
    We zijn al een heel eind door Duitsland heen gezoefd...
    Vanochtend heerlijk zonnetje in Innsbruck.
    Nu, bij Neurenberg, regent het.
    Blij met m'n warme truitje, eventueel nog een fleece achter de hand.
    En... sinds de grensovergang bij Kufstein weer 😷😷