Dag 10: het oude Roma, anders

30 september 2022 - Ostia, Italië

Het is vreemd dat je van zo’n dag niets doen, gisteren, veel vermoeider bent dan van een zware wandeling. Vanmorgen lekker uitgeslapen. Ik realiseer me dat ik gisteren helemaal niet verteld heb waar we naar toe gingen: we zitten in Ostia, aan de kust bij Roma.

Het is vandaag fantastisch weer: 23 graden, harde wind. Vanochtend eerst naar het strand gelopen, zo’n 400 meter hier vandaan. Het strand krijg je niet makkelijk te zien omdat er tussen de boulevard en het strand een eindeloze rij restaurants en kleedhokjes-uitbaters staat. Pas toen we voor €1 een fantastische espresso hadden gescoord, konden we bij het strand komen. Het deed ons een beetje aan de Engelse badplaatsen denken, vergane glorie, maar zeer de moeite waard. Daarna zijn we met de metro naar Ostia Antica gereden waar we uren rond gewandeld hebben.

Metrokaartjes gekocht. Corry ’s kaartje deed het wel, mijn kaartje niet. Een oudere dame liet me op haar kaartje naar binnen. Verkeerde perron (ze rijden hier links). Je kunt alleen op het goede perron komen door het station uit te gaan en er bij een andere toegang weer in. Gelukkig werkte mijn kaartje nu wel. Alhoewel ik denk dat ik steeds flexibeler wordt, heeft Corry me al laten weten dat ik een volgend jaar niet meer mee mag…😜

De oude Romeinse havenstad Ostia Antica, aan de monding van de Tiber, is een buitengewoon goed bewaard gebleven Romeinse havenstad. Gesticht in de vierde eeuw voor Christus en langzaam in het rivierklei verdwenen in de vijfde eeuw na Christus, als gevolg van invallen van de barbaren en uitbraak van malaria. We vonden het minstens zo indrukwekkend als Pompeii (waar we een jaar of tien geleden met Edward en Margreet waren) en je ziet maar een handjevol toeristen.

We eindigden met een lekker visrestaurant en een fles witte wijn. Ik had een recept dat ik zelf beter maak: spaghetti met sardines, venkel, pijnboompitten en rozijnen, maar ze hadden goed hoe hun best gedaan. Corry kocht nog en roos van een verkoper die door het restaurant liep, en gaf hem direct aan een van de meisjes die ons bedienden.

Morgen gaan we naar Tarquinia via Roma waar ook nog wat doen schijnt te zijn.

1. Annie:
    30 september 2022
    Ostia hebben we ook een keer bezocht. Mooi toch dat er wat bewaard is van de oude beschavingen.
  2. Annemieke:
    1 oktober 2022
    Jan, ik merk dat ik met jullie aan het meelopen ben. Zo goed beschrijf jij alles. Fijn, ga zo door.
  3. Kina:
    2 oktober 2022
    Gelukkig doen jullie dit soort reizen niet jaarlijks en mag je over 2,3,4.. jaar gewoon weer mee Jan!