Dag 16: Siracusa in precies 24 uur

6 oktober 2022 - Syracuse, Italië

Toen we vanochtend door het stadje naar het station liepen, zag je overal kleine vrachtautootjes met groente en fruit. Voor 50 cent kochten we twee heerlijke perziken.

In de trein kreeg Corry bewonderende blikken, toen ze haar rugzak in het rek boven haar hoofd mikte.

In Siracusa kwamen we aan om 10.10, en zagen de trein, die we morgen willen nemen, vertrekken. Dat zou het probleem geweest zijn als we vandaag meteen waren doorgereisd... Geen tijd om de plaatsreservering te doen… dat kost doorgaans minimaal 5 minuten. Nu meteen de (eerste) trein voor morgen gereserveerd.

Bij het appartement konden we onze rugzakken achterlaten (we konden er pas in de namiddag in). We werden ontvangen door een jongeman. Omdat we niet met hem konden communiceren, trommelde hij de eigenaar Barbara op, die weer zo’n telefoon heeft waarmee je Italiaans in Engels kunt vertalen. Barbara is een bijzondere verschijning met meer dan gemillimeterd haar. Het was geen probleem even een foto van haar met Corry te maken.

Daarna in een heerlijk parkje onze tweede perzik opgegeten.

Na een stevige wandeling naar de punt van het schiereiland Ortigia moesten we plassen. Dat kon alleen als je een consumptie nam op het lokale terras. Blijken ze daar een heerlijke witte wijn (Grillo) te hebben. Er werd speciaal een fles voor ons opengemaakt.

Daarna een uren door de stad gesjokt. We waren alleen maar toevallig in Siracusa terecht gekomen, maar dat bleek een heel goede keus. Deze stad, en met name Ortigia, heeft zo’n andere sfeer dan de andere steden waar we de afgelopen weken geweest zijn. Heerlijk om de zee te horen en te ruiken (hierover morgen meer). Prachtige gebouwen en pleinen, leuke straatjes. We kwamen ook in een erg leuk poppentheater museum terecht.

Vanavond naar een erg leuk restaurantje geweest, waar vooral Italiaanse families zaten. Wij waren de enige toeristen. Ik had een heerlijke pasta met zeevruchten. Natuurlijk weer een lekkere fles witte wijn. Na de ervaring van vanmorgen maar weer een lokale Grillo genomen. Lekkere frisse wijn met smaken van grapefruit en meloen. We drinken twee keer zoveel wijn als in Nederland, maar genieten.

1. Margreet:
    6 oktober 2022
    Ik denk dat de zee , het water, ‘ invloed’ heeft op het karakter van een stad ! En misschien ook wel anders aanvoelt of zo….. ik heb op de bank onder een plaid weer mee genoten ! En misschien is de eigenaresse ivan jullie appartement in haar voorkomen wel geïnspireerd door die hele leuke poppenverzameling 😉
  2. Annemieke:
    7 oktober 2022
    Grillo, is ook bij Gall en Gall te krijgen.
  3. Lisette:
    7 oktober 2022
    Leuke verhalen. Hier zijn niet zoveel toeristen meer zie ik op de foto's. Maar het lijkt ook heel erg mooi.
  4. Corry:
    7 oktober 2022
    Zeer de moeite waard, Lisette, en inderdaad... de drukte was te overzien in Siracusa, gewoon gezellige drukte