Dag 18: Kietelen onder de voet

8 oktober 2022 - Tarente, Italië

Vroeg opgestaan voor de diesel van 7.54. Italiaans ontbijt op het station.

8 minuten voor de trein binnen loopt klinkt er een luide bel. Dit gaat door tot 1 minuut voor de trein er is. Ondertussen worden er luide berichten omgeroepen dat we vooral achter de gele streep moeten blijven staan, waarschijnlijk om te voorkomen dat het treintje uit de rails loopt als je er tegenaan stoot. In de trein zie ik allemaal roetspetjes van de diesel op mijn hand.

In Brancaleone overstap op de Intercity naar Taranto, waar we zullen overnachten. Deze rit duur bijna zes uur. Maar dan zijn we ook weer in Puglia waar de Primitivo op ons wacht. De vraag is dan niet: ‘wat drinken we bij het eten?’, maar meer: ‘wat eten we bij de Primitivo?’ of ‘moeten we er überhaupt wat bij eten?’.

Uren rijdt de trein vlak langs zee. Het is zo ontspannen: lekker achterover zitten en genieten van het prachtige uitzicht of even een oogje dichtdoen of wat lezen als je verzadigd bent. Bij de foto’s heb ik een kaartje gedaan van de route die we vandaag (ca. 450 km) hebben afgelegd.

In Taranto ligt ons appartement 20 minuten lopen vanaf het station, midden in de Borgo Antico. Dat oude gedeelte ligt op een klein eilandje in de grote, ruim opgezette stad. Er is een vissershaven en dus ook veel visrestaurants. Nadat we het Castello Aragonese hadden bezocht, eerst een Primitivo voor mij en voor Corry koffie met twee (!!) heerlijke gebakjes.

Het verkeer in Taranto is hectisch. Er zijn wel zebrapaden, maar als je wacht tot de automobilisten stoppen, kom je nooit aan de overkant. Je moet dus gewoon, met stalen zenuwen, gaan oversteken en hopen dat ze geen bloed op de motorkap willen hebben. Dat werkt. Deze kunst van het oversteken hadden we indertijd al in Medan geleerd, toen Joost en Dina gingen trouwen.

We aten weer bij een heerlijk visrestaurant. De wijn was deze keer een verfrissende Greco. De Greco is een Italiaanse druif die waarschijnlijk van Griekse oorsprong is. Heerlijk fris, citrus en een beetje ananas.

Morgen weer een flinke (450 km) rit voor de boeg met de Frecciarossa (een sneltrein).

1. Marga:
    9 oktober 2022
    Wat zien jullie veel en zo ontspannen met de trein een voor mij ongekend avontuur maar fascinerend. Nog veel plezier verder…. Gr.
  2. Kina:
    9 oktober 2022
    Ik zie de badkamer in de slaapkamer?! Grappig!

Prachtige foto's ! En verslag, Jan...
  3. Annemieke:
    9 oktober 2022
    De maaltijden horen ook bij de hoogtepunten van jullie reis. Niet de wijnen vergeten natuurlijk. De foto's laten dat ook zien
  4. Jan de Klepper:
    9 oktober 2022
    De maaltijden en de wijn horen bij de hoogtepunten van ons leven
  5. Annemieke:
    Inderdaad, houden zo🍽🥂