Dag 1: In één dag naar Italië

21 september 2022 - Domodossola, Italië

Vorige week woensdag zijn we, na een overtuigend betoog van Corry, vrijgesproken bij de rechtbank in Brussel (van de verkeersovertreding die we anderhalf jaar geleden niet begaan hadden), zodat we nu gerustgesteld op vakantie kunnen.

Vanmorgen zijn we, om 7.24, vanuit Nieuwerkerk naar Utrecht gereisd en hebben daar de (rechtstreekse) ICE naar Basel genomen. Voor deze trein hebben we, op mijn verzoek, een stoelreservering. En gezien de drukte was dat een goed besluit.

We kwamen met 10 minuten vertraging in Basel aan en we hadden een overstaptijd van 9 minuten voor de trein naar Bern. Dan maar een kop koffie en een trein later. In Bern hadden we maar 4 minuten om over te stappen, maar dat ging soepel.

Vanuit Brig hadden we een drukke forenzentrein naar Domodossola, waar we rond 19.00 aankwamen.

In Italië moet je, net als in Duitsland, een medisch mondkapje dragen in de trein. In onze trein doet helemaal niemand dat. Hoe anders dan in Duitsland, waar door de conducteur gedreigd werd met een boete van €450.-

We verbaasden ons over de enorme hoeveelheid bagage die veel mensen bij zich hebben: koffers zo groot als koelkasten, die niet door het gangpad te slepen waren.

In Zwitserland hadden we deze keer veel lange en donkere tunnels. Heel anders dan toen we drie jaar geleden terugreisden. Dat was wel even een tegenvaller, maar wel heel efficiënt en we waren in recordtempo in Domodossola.

We hebben de ‘witte’ kamer in ons hotel. We wilden gaan eten bij een restaurant waar we drie jaar geleden erg lekker geluncht hebben. Het was nu een pizzeria geworden met erg lekkere pizza’s en limoncello als toetje. De vakantie is nu echt begonnen.

Domodossola is een prachtig en aantrekkelijk klein stadje.

1. Anita:
    21 september 2022
    Klinkt goed, heel veel plezier!
  2. Hanny de Kort:
    21 september 2022
    De kop is eraf👍
    Zo loop je in Nieuwerkerk naar het station en zó zit je in Domodossola aan een pizza! Lekker hoor👋
  3. Phyllis:
    22 september 2022
    Wat ontzettend fijn dat ‘Brussel’ nu positief afgesloten is, dat moet een heel opluchting zijn. Nu lekker genieten! Die koelkasten van koffers……die herinner ik mij ook nog heel goed toen wij jaren geleden in Italië met de trein gingen. Wat een joekels, en waarvoor allemaal? Veel plezier, ik verheug mij op de volgende plaatsjes en verhalen.
  4. Renilde:
    22 september 2022
    Ja die tunnel kennen wij al. Was het geen 36 km dwars door de berg?
  5. Annemieke:
    22 september 2022
    De kop is eraf. De pizza ziet er heerlijk uit ,wel groot!