Dag 21: De reis naar het noorden

11 oktober 2022 - Borgo Valsugana, Italië

Na weer een voortreffelijk ontbijt en een aangename wandeling door een opgefrist landschap (het regende vannacht) de trein naar Ancona genomen.

In Ancona was er wat verwarring. We waren van plan de trein van 10.38 naar Bologna te nemen en kregen een reservering die duurder was dan gedacht. Toen de trein van 10.28 op het perron opreed, hoorde Corry Bologna in de opsomming van plaatsnamen. Toen alle mensen op het perron waren ingestapt, zei Corry: ‘wel gek... Deze gaat ook naar Bologna’. Toen we op onze reserveringen keken, bleek dat deze trein voor ons gereserveerd was. Hadden we hem haast laten gaan!

In de trein zaten twee oudere mensen naast ons. Corry zegt: ‘ik weet niet of ze ouder zijn dan wij’. De vrouw probeerde bij de man een splinter uit zijn hand te verwijderen, wat niet lukte. Ik trok mijn zakmes, dat aan mijn riem hangt en waarin een pincet zit, en binnen een tel was het probleem opgelost en hadden we leuke, maar wat onbegrijpelijke, contacten. Het zijn aardige mensen. De man heeft een heel harde stem en een heel harde ringtone (Menuet uit notenboekje van Anna Magdalena Bach, paddenstoelen Efteling) en wordt nogal eens gebeld.

Door de niet geplande trein hadden we nu ineens twee uur om over te stappen in Bologna, zodat we weer snel een (zeer beperkte) indruk van de stad konden krijgen. Wat we zagen was aangenaam: druk, gezellig, modern en ruim opgezet. De volgende trein duurt 2 uur en 40 minuten, Corry heeft bij een bakkertje een zak met ongerechtigheden gekocht.

De trein naar Trento heeft vijf conducteurs, we moesten zelfs onze paspoorten laten zien. Dat hadden we nog niet meegemaakt. We reizen door een uitgestrekt, dunbevolkt, vlak landschap. Na Verona wordt het landschap heuvelachtiger. Overal wijnvelden, goeie zaak. Na een tunnel zitten we ineens in de bergen. Het lijkt erop dat ze hier alleen maar wijn verbouwen, we gaan de goede kant op.

In Trento bleek de trein naar Borgo Valsugana door een bus te zijn vervangen. Het was nog even gedoe, vooral omdat maar weinig mensen Engels spreken, om de bus te vinden. In het stikdonker stapten we in het dorp uit de bus. Het vinden van ons huis was nog een hele opgaaf omdat Google maps het ook niet zo goed wist. Veel slapende honden wakker gemaakt en gelukt.

Om 20.30 in een klein restaurantje. Lekker gegeten. De wijn is een lokale Marzemino van het wijnhuis Salizzoni. Een frisse rode deze keer met smaken ven kersen en pruimen, maar dat klopt wel met de koelere streek waar we nu zitten.

1. Corrie Verkleij:
    12 oktober 2022
    Heerlijk om mee te genieten met jullie trein/wijn reis. Wat een heerlijk land is Italie toch. En dat ontbijt......., ik doe het nu met een mok havermout. Blijf genieten !!!!!!
  2. Annemieke:
    12 oktober 2022
    Bologna inderdaad een prachtige universiteitstad. Zou je langer van kunnen genieten.
    O ja, zag een prachtige vis achter Corry op foto 😄
  3. Corry:
    12 oktober 2022
    Mijn simpele muesli thuis bekomt me ook beter. Sowieso zijn alle ontbijtjes hier zoet, zoet en nog eens zoet.
    Nu zitten we een aantal dagen op onszelf, dus kunnen we weer even terugvallen op brood met kaas.
  4. G en P Acket- van der PLas:
    12 oktober 2022
    In het prachtige Cranendonck zetten de kabouters heerlijke gerookte zalm op de ontbijttafel. Hoe vinden jullie die? Ook de jam met minder suiker was van de partij. En maar genieten, jongens, maar jullie ook, natuurlijk!

Het reisverslag was echt geestig en om zachtjes te lachen. Dank Jan en Corry....... Beste groetjes van G & P uit........?
  5. Corry:
    12 oktober 2022
    En ja, Annemieke, Bologna leek ons écht de moeite waard. Het was maar toevall8g dat we er twee uur de tijd hadden.
    Net als Pisa... daar had ik bij nader inzien ook best een extra dagje kunnen doorbrengen. Maar Italië is zó groot...
  6. Corry:
    12 oktober 2022
    En lieve vrienden uit Cranendonck... ons ontbijt vanochtend was pas om 12 uur: een vers, maar onbelegd broodje van de markt, onderweg lekker opgepeuzeld, zittend op een steen langs de weg, ook weer genieten!