Dag 20: Ancona

10 oktober 2022 - Loreto, Italië

We hebben een riante kamer met een heel grote spiegel, waardoor het lijkt alsof we twee bagno’s of bagni (?) hebben. Het bad is zó groot dat we het niet willen gebruiken, liters water zullen daarin verdwijnen.

Voor het ontbijt moeten we een halfuur lopen. De eigenaresse wil ons wel halen met de auto. Dat vinden we onzin en we lopen een half uurtje door landelijk gebied. Het ontbijt is werkelijk fantastisch, ik zet wat foto’s op de blog. Geserveerd door een oudere dame en haar man. Vast de ouders van onze eigenaresse. Zeven soorten versgebakken koek, zelf gebakken brood, drie soorten vlees en ga zo maar door. Halverwege kwam er nog een aanvulling met vers geplukte druiven en vijgen.

Naar Ancona is het 20 minuten rijden met de trein en daarom is het dorp waar we zitten zo gunstig: snel bereikbaar en veel voordeliger.

Ancona is weer zo’n Italiaanse stad met een historisch centrum, een mondain winkelgebied en daaromheen de gewone woonwijken, waar we er al veel van gezien hebben.

Maar als je dan even wat verder (in dit geval hoger) kijkt, vind je weer zo’n juweeltje: het Parco Cardeto, waarin een oude Joodse begraafplaats, de Campo degli Eebra, met grafstenen uit de 15e tot de 19e eeuw. Alleen te voet te bereiken. Er is niemand. Heel rustgevend, veel bloemen en kruiden en heerlijke geuren. Wat een bijzondere plek is dit. Wat hoger een oude (pauselijke) vuurtoren, met mooi uitzicht over de stad.

We hebben daar ook de Cattedrale S. Ciriaco bezocht. Deze kerk heeft mooie cryptes. In een van de cryptes een gouden kistje met een schedel als relikwie.

Lunch met een glas Passerino, weer zo’n lokale (Le Marche) druif waar ik nog nooit van gehoord heb. Ik dronk hem bij penne met pesto en garnalen. Dat was een prima combinatie.

Ik las dat er in Ancona een bron is (de Fontana del Calamo uit 1560) en dat als je daar uit gedronken hebt, je zeker in de stad terugkomt. De bron werd gerestaureerd en er kwam geen water uit. Mooie boel.

De komende dagen gaan we nog even de natuur in. We hebben overnachtingen geboekt in Borgo Valsugana in Trentino.

1. Annemieke:
    10 oktober 2022
    Wat een luxe ontbijtafel . De nauwe straatjes vallen wel op, is dat typisch Italiaans?
  2. Jan de Klepper:
    10 oktober 2022
    Ja, en zeker in die historische centra die op een berg zijn gebouwd
  3. Kina:
    10 oktober 2022
    Ahhh, ik zie blote armen...mooi(er) weer?
  4. Phyllis:
    10 oktober 2022
    Ik begin mij toch zo langzamerhand af te vragen……is hetzij een treinreis of een wijnreis??
    Ziet er nog steeds heerlijk uit, in alle opzichten😉
  5. Jan de Klepper:
    10 oktober 2022
    Ik dacht wijnreis, tot ik er later achter kwam dat ik daarvoor ook in de trein moest. Lastig hoor, een gehoorstoornis
  6. Ariane:
    Komt Hedi hier vandaan?
  7. Corry:
    10 oktober 2022
    Inderdaad... net als onze vorige interrailreis een echte wijnreis. Zo krijg ik Jan overal mee naartoe 🤣
  8. Corry:
    Oorspronkelijk wel, denk ik, Ariane
  9. Margreet:
    10 oktober 2022
    Grote stappen maken jullie de laatste dagen ….ik liep een beetje achter 😉…… er is maar 1 plaats die ik aan zou willen doen in Italië en dat is Ravenna vanwege zijn/ haar mozaïeken, maar ik vermoed dat jullie ‘ rechtstreeks naarde natuur in het noorden ‘ treinen : lijkt me ook heerlijk ! Een goede voorzetting van jullie reis en nog heerlijke dagen ( nog 1 week?) ‘ buiten’ 👌🥂
  10. Jan de Klepper:
    11 oktober 2022
    Margreet, je hebt gelijk. Ravenna stond op het lijstje vanwege de mozaïeken, maar we gaan eraan voorbij.