Dag 26 - de bergen in

19 juni 2019 - Domodossola, Italië

Vandaag een beetje pech dag. Corry heeft de lader van haar telefoon in het hostel laten hangen. De reserveringen van de trein naar Milaan kostten €14.00 per persoon, terwijl we voor de stoptrein geen reservering nodig hadden. In Domodossola heb ik mijn petje in de trein laten liggen.

Voordat we de trein in gingen, hebben we een tijdje door de binnenstad van Genua gelopen. Een verrassend aantrekkelijke stad met mooie steegjes, pleintjes en leuke winkeltjes.

Gedoe in de trein. Tegenover ons lag een jongeman te slapen, met zijn hond onder het tafeltje. Toen de conductrice kwam kreeg hij een heel verhaal dat we niet konden verstaan, maar we begrepen dat er drie zaken niet in orde waren. Toen de jongeman tegen de conductrice begon te schreeuwen, haalde ze er een andere conducteur bij. Ook die kreeg er geen vat op. Kwartiertje later de hoofdconducteur erbij, ook zonder resultaat. Ondertussen werden er door de jongen veel telefoontjes gepleegd en bij ieder gesprek zat hij te schreeuwen. Eerstvolgende station kwamen er drie man politie aan boord. De jongen presenteerde een briefje en mocht blijven zitten, maar vertrok wel naar het balkon. Weinig van te begrijpen. Je maakt wat mee in de trein.

Onderweg zagen we rijstvelden. Arborio-rijst voor de risotto?

De regionale trein van Milaan naar Domodossola hoefden we niet te reserveren. We rijden langs het Lago Maggiore met mooie uitzichten en de heuvels worden al hoger. Nadat het meer is afgelopen rijden we ineens tussen de hoge bergen (sommige met sneeuw). Een weer heel andere natuur dan we tot nu toe op deze reis gezien hebben. Ik hoop en verwacht dat de temperatuur wat minder hoog zal zijn hier. Achteraf bleek dat (nog) niet het geval... We zitten nog in de stad.

We hebben nu een leuk appartement in Domodossola, in de Alpi Ossolani (Piemonte). Domodossola, een stadje waar we een week geleden nog nooit van hadden gehoord, heeft een prachtig historisch centrum. Er zijn allerlei mooie bergwandelingen te doen in de buurt.

In de eerste instantie hadden we voor twee nachten geboekt. Inmiddels hebben we een tweede appartement geboekt aan de andere kant van het stadje, wat hoger op de berg. We blijven daar tot zondag en hopen dan in één dag weer naar Nederland te rijden. We hadden, onder meer, voor Domodossola gekozen omdat hier treinen richting Zwitserland (Basel) vertrekken.

Vanavond maar eens een keer niet uit eten gegaan, maar genoten van wat kaasjes, salami, brood en een flesje frisse Soave.

1. Bertus:
    19 juni 2019
    Wat gaat de tijd snel hè. Jullie hebben wel een mooie reis gemaakt. ☺️👍🏻
  2. Kina:
    20 juni 2019
    Geniet van jullie laatste dagen😍. Hier wordt het volgende week ook warm, wat dat betreft een moeiteloze overgang 😎
  3. Annemieke:
    Fijne wandelingen nog
  4. Hans Sluijs:
    20 juni 2019
    Genua had ik een beeld van gekregen, inderdaad met die straatjes, en de wens om er heen te gaan door de roman van Ilja Pfeijffer La Superba. Jullie doen het . Top.
  5. Jan de Klepper:
    20 juni 2019
    Hans, we zijn benieuwd. Kunnen we het van je lenen?
  6. Margreet:
    21 juni 2019
    Het ‘ beroemde ‘ aquarium’ in Genua overgeslagen ? Wat leuk om weer besneeuwde bergtoppen te zien na zo’n mediterrane reis ! Fijne dagen nog!