Dag 27 - Domodossola

20 juni 2019 - Domodossola, Italië

De douche was voor Corry geen succes. Ik lag gisteravond al in bed en had geen hoortoestellen meer in. Hoorde wel wat geluiden door de dikke deur van de badkamer komen, maar had niet begrepen dat het om ijselijke kreten ging. Corry had kans gezien om alle spuitopeningen van onze privé beregeningsinstallatie te activeren, maar niet het warme water. Tja, we hebben ook maar twee knoppen thuis en niet een heel electronisch bedieningspaneel. Heb haar vanochtend maar even geholpen.

Op onze wandeling van vanochtend, zagen we een bordje naar het gehucht waar we morgen naar toe gaan. Besloten er even te gaan kijken. Dat was hemelsbreed niet zo ver, maar een hele klim (500 meter?). Het blijkt wél, dat we morgen naar een heel bijzondere locatie gaan.

Na een lunch met ciabatta, kaas en wijn in ons appartement, begon het 14.15 te regenen, en niet zo'n beetje ook. De temperatuur daalde direct aanzienlijk, zodat we meer kleren aantrokken. Wat doe je dan? Je neemt de trein. Corry vond uit dat er een smalspoorlijn, over de bergen, van hier naar Locarno gaat en dat onze kaarten geldig zijn. Omdat we pas laat (15.20) zijn weg gegaan, moeten we direct weer terug en hebben geen tijd Locarno te bezoeken. Maar dit rit is prachtig. We moesten wel € 1,50 betalen voor het uitzicht (het was een panorama trein). Daar heb ik voor € 0,60 van verslapen. Op de terugweg hadden we een gewone trein met grote ramen en hoefden we niet bij te betalen (en bleef ik wakker). Ondertussen was het weer helemaal opgeknapt. Prachtige uitzichten, dit had Corry altijd al eens willen doen! Tempo slakkengang, veel haarspeldbochtjes, een soort 'zittend wandelen'.

Vanavond heerlijk gegeten. Dat doen we eigenlijk iedere avond, maar soms is het speciaal, zoals vanavond. We zaten lekker buiten in een rustig straatje in het historische centrum. We hadden weer een leuke wijn uitgekozen: een Greco di Tufo uit Zuid-Italië (we drinken deze vakantie veel meer wit dan rood). De wijn werd gebracht met drie glazen: twee groot en één heel groot. Er werd een scheut wijn in het eerste grote glas gegoten, vervolgens vele malen rondgedraaid en overgegoten naar het tweede glas om vervolgens naar het derde glas te gaan. Toen mocht ik pas proeven. De wijn was prima. Als toetje hadden we een heerlijke tiramisu, waarbij de bovenste laag bestond uit hele kleine bitterkoekjes (Volkert!).

In het dorp is vanavond van alles te doen met veel harde muziek. Hoeft niet zo voor ons. Kwamen ook een club Italianen tegen die aan het Line Dancen waren.

Op de terugweg naar ons appartement lag ik ineens plat op de straat. Kennelijk en afstapje of opstapje gemist (halve fles wijn?). Omdat Corry de rugzak droeg, gelukkig goed afgelopen.

1. Hk:
    20 juni 2019
    Ik zou daar een weekje blijven. Erg mooi
  2. Kina:
    20 juni 2019
    Door jouw beeldende verslag borrelen er vaak komische reacties bij mij op: bv het gehoorgestoordendouchemoment (past niet op het scrabblebalkje) of - van een halve fles wijn ga je toch niet onderuit? Je hebt inmiddels toch wel een goeie buffer, de rest voor later 😀🤣😎😘
  3. Corry:
    20 juni 2019
    Jawel, maar de stenen liggen hier zo nu en dan wel érg ongelijk... Zullen we maar zeggen ;-)
  4. Margreet:
    21 juni 2019
    Het is ook echt een culinair /wijnreisje🥂😎