Dag 12: 6000 tombes

2 oktober 2022 - Tarquinia, Italië

Heerlijk geslapen in een prima bed. Lekker (maar zoet) ontbijt met diverse Italiaans naar Engels gesproken boodschappen. Het verhaal is iedere keer een beetje te lang, waardoor de telefoon van onze gastheer al Engels begint te praten, terwijl hij nog in het Italiaans bezig is. Het is hartverwarmend.

Na het ontbijt zijn we eerst naar het prachtige Museo Nazionale Tarquiniese gegaan, dat hier om de hoek ligt. Het was gratis, want het is de eerste zondag in de maand. Zowel het gebouw, het 15e eeuwse Palazzo Vitelleschi, als de verzameling Etruskische schatten, zijn onvergetelijk.

Daarna naar onze kamer om korte broek aan te trekken en toen op stap naar de Necropolis (vandaag ook gratis). Er zijn ca. 6000 tombes in dit gebied. Een aantal is toegankelijk gemaakt door er een huisje boven te bouwen en een lange trap waarmee je kunt afdalen om de tombe te zien. De opening is beschermd met dik plastic, maar door een lamp, die je kunt aanzetten, kun je de tombes in de meeste gevallen goed zien.

Daarna een heerlijk ijsje en even op bed bijkomen.

Corry is bezig met het uitzoeken van bussen, treinen en een overnachting voor morgen. De planning is dat we morgen via Roma naar Villa San Giovanni reizen en dat is bijna 600 km.

Uitgezocht hoe we morgenochtend met de bus naar Civitavecchia komen. Beter dan een uur lopen naar het lokale treinstation.

Daarna glas witte wijn op een zonovergoten terras. Het is wel gek: er is armoe en oorlog in de wereld en wij zitten te genieten. Goeie handel trouwens: €5 voor 10cc wijn, levert toch al gauw €37,50 per fles op. Vanavond bij het eten maar een fles aanschaffen. Dan ben je minder kwijt.

1. Annie:
    2 oktober 2022
    Tarquinia opgezocht en wat een prachtige oude stad.
  2. Ariane:
    2 oktober 2022
    Waar mijn ogen steeds over struikelen is Roma😵‍💫
    Veel plezier verder jullie. Groetjes uit Chiesa puì recente.
  3. Corry:
    Jan struikelt over Chiesa più recente 🤣
  4. Jan de Klepper:
    2 oktober 2022
    Corry snapt het ook niet, maar ik probeer de plaatsnamen in de lokale taal te benoemen. Chiesa puì recente is geniaal.
  5. Margreet:
    2 oktober 2022
    Prachtig : de tombes( de beschilderingen ) en de gebeeldhouwde…. Toch ook tombes of sarcofagen….. het uitzicht op de zee …. En sterkte morgen met jullie ‘ verplaatsing ‘ 600 km verderop ….