Dag 14: Noto by diesel

4 oktober 2022 - Noto, Italië

Met de boot van Villa San Giovanni naar Messina en daar de trein naar Siracusa, een mooie rit tussen de bergen en de zee van twee uur en drie kwartier. Vlakbij Siracusa zagen we flamingo’s in het water.

In Siracusa overstap op de trein naar Noto, op de zuidelijke punt van Sicilia en de zuidelijkste punt van onze reis. Dit is weer zo’n leuk oud dieseltje. De conducteur laat de trein vertrekken door met een groene theedoek te zwaaien. Naar buiten kijken lukt nauwelijks vanwege de graffiti. Alle ramen staan open, zodat het lekker doorwaait met dieseldampen. We stoppen in Avola, waar de Nero d’Avola naar vernoemd is. Bij ieder station loopt de conducteur met zijn theedoek door de trein en roept op luide toon de bestemming die we bereiken, die overigens vlak daarvoor al over de boordradio was aangekondigd in het Italiaans en het Engels, maar het blijft charmant.

Om half vier komen we aan in riante onderkomen dat slechts €85 kost voor twee nachten en midden in het historisch centrum ligt.

Rond een uur of vier, na boterhammen van 4 dagen oud met overjarige gorgonzola, gingen we nog even wandelen. Bij een kerk, vlak om de hoek, begonnen geestelijken (inclusief kardinaal en bisschoppen) naar buiten te stromen, wel 150 schat ik. Die liepen in optocht naar een andere kerk, waar, naar wij denken, een bijzondere mis werd gehouden (wellicht de begrafenis van een heel belangrijke geestelijke, maar er was niet echt een doodskist te zien). Buiten was alles op een groot beeldscherm te volgen. Heel bijzonder.

Corry had op de familie app een filmpje gezet met een rondleiding door ons appartement hier in Noto. Vrij snel daarop kregen we een filmpje van onze oudste kleinzoon Adji met een humorvolle rondleiding door ons eigen huis, dat volgens mij nog steeds de favoriete speelplek van de jongens is, ook als we al twee weken op vakantie zijn.

Vanavond koken we zelf. Pasta met paddenstoelen. Corry heeft er een heerlijke Nero d’Avola bij gehaald. Heel romig, kersen en aardbeien, lekker.

Na het eten nog even een avondwandeling en de rest van de wijn. We hebben een mid-vakantie-dip en komen er nog niet uit wat we na morgen gaan doen. Er is een mooi natuurgebied hier in de buurt, maar daar kun je zonder auto niet komen. Dagje Modica of Catania. We weten het niet, maar de wijn is heerlijk.

1. Willemijn:
    4 oktober 2022
    Dagje auto huren om naar het natuurgebied te komen?
    Ziet er weer goed uit
  2. Loes:
    4 oktober 2022
    Dagje niksen met een goed boek en een fles wijn?
  3. Margreet:
    Ik dacht evenals Willemijn : auto huren om
    naar het natuurgebied te komen ? , maar misschien is een dagje ‘ uitblazen ‘ wat Loes suggereert ook wel heel aantrekkelijk … een tuin of balkon bij het appartement of een mooi park ‘ ergens’ in Noto ?
  4. Corry:
    4 oktober 2022
    Jullie weten t... autorijden is niet echt onze hobby, zeker niet op vreemde wegen in een vreemd land en in een vreemde auto, dus die valt af.
    Boeken worden er veel gelezen, de wijn vloeit rijkelijk, we doen heel wat hazeslaapjes, onderweg en op de steeds wisselende bedden.
    De warmte nodigt ook niet echt uit tot grote wandelingen.
    Intussen besloten om donderdag een tussenstop in Syracusa te maken. Je komt hier niet weg zonder een overstap van 3 uur, dus dit opent nieuwe mogelijkheden
  5. Annemieke:
    5 oktober 2022
    Jan, ga zo door met de wijnen benoemen, Tom geniet er dan ook van.😉
  6. Jan de Klepper:
    Dat is een goede tip!
  7. G en P Acket- van der PLas:
    5 oktober 2022
    Wij hebben alle foto's gezien vonden de reportage schitterend! Onze reacties zijn, denkelijk, niet opgenomen.....Waarschijnlijk onze fout, sorry! Nogmaals een fijne voortzetting van jullie geweldige vakantie!!
  8. Corry:
    5 oktober 2022
    Ik zie hier en daar jullie commentaar wel staan bij de foto's, o.a. bij de fotograaf van de veerboot.
    Soms duurt het wat lang voordat het commentaar erbij staat, en... je moet dan wel op 'reactie plaatsen' klikken, anders was t werk voor niets 😘😘