Dag 7 - Skopje en door naar Thessaloniki

31 mei 2019 - Thessaloníki, Griekenland

Gisteravond om 22.15 naar restaurant om de hoek geweest. Tafels waren gezellig aangekleed met asbakken en lege whisky-dozen. De menukaart was niet leesbaar en de rokende serveerster sprak geen Engels. Twee grote televisies vlak naast elkaar, één met wielrennen en één met tennis. Wel prima gegeten en gedronken.

Om 23.00 nog even naar het station. Er rijden geen treinen naar Thessaloniki, dus maar weer een bus geboekt voor vanmiddag 17.00, 240 km, 4 1/2 uur, €10 per persoon. Op de bus tickets staat Corry's naam als Corry Eindhoven en ben ik Johan Herman. Niet erg consequent dus. We werden wel al gewaarschuwd dat we een perron kaartje moesten kopen 😀

Skopje is een bijzondere stad. In 1963  verwoest door een aardbeving. Het herbouwde gedeelte is een bizarre verzameling van pompeuze gebouwen, fonteinen, bruggen met veel bijzondere lampen en overal beelden, van manshoog tot werkelijk gigantisch (Plilip II, vader van Alexander de Grote). Alles veel te veel en veel te groot, maar heel bijzonder om te zien.

De oude bazaar is erg toeristisch.

Vanmiddag even heerlijk zitten lezen op de binnenplaats van een oud kerkje. Even weg uit de hectiek van de grote stad.

Voor diegenen die zich daar zorgen over maken: we hebben alleen nog maar lekkere wijn gedronken 🍷

Vanavond om 22.00 lokale tijd (het is hier een uur later) aangekomen in Thessaloniki. Na een ritje met stadsbus 10 waren we om 22.30 in ons hotel.

Om 22.45 zaten we in het restaurant 'de drie biggetjes', waar we voor €40 een vorstelijke maaltijd hadden incl. een erg lekkere fles wijn (zie de foto's).

Speciaal voor Bertus en en Rianne, maar natuurlijk ook voor Annemarie en Anita: we hadden een fles witte wijn uit Drama (dorpje hier in de buurt). Het was een blend van Sauvignon Blanc en Assyrtiko (nooit van gehoord). Mooie mineralige wijn met licht zuurtje, citrusvruchten en lychee. Echt heel erg lekker.

1. Corry:
    31 mei 2019
    Nog even vergeten te melden: uiterst simpel hostel, met lieve jongen als hostel- baas. De hele dag Amy Winehouse aan (die kennen we gelukkig van dat Capo).
    Hij bleek zelf gedichten te schrijven en... Werd helemaal blij van het contact met deze twee backpackers op leeftijd ;-)
  2. Kina:
    31 mei 2019
    22.15u eten en 23.00u naar t station? Vandaar dat het weinig kost, hihi....
  3. Annemarie:
    1 juni 2019
    Leuk dat wij het zo ook een beetje kunnen meemaken!
  4. Annemieke:
    1 juni 2019
    Gaat de fles leeg elke keer?
  5. Jan de Klepper:
    Wat dacht je Annemieke?
  6. Harrie:
    1 juni 2019
    Ik zie of hoor jullie nergens fluiten..