Dag 6 - naar Skopje

30 mei 2019 - Belgrado, Servië

In het traditionele restaurant, waar we gisteravond aten, speelde een orkestje traditionele muziek en wordt gewoon gerookt. Voor €10 had ik een hoeveelheid geroosterd lam, waar iedere milieubewuste westerling zich diep voor zou schamen. Maar wel lekker, met Servische wijn natuurlijk.

We willen verder naar Skopje in Noord Macedonië, zoals dat sinds kort heet, en vandaar naar Thessaloniki. We lezen op dit moment beiden het boek The Thread van Victoria Hislop (met dank aan Annemarie), dat zich daar afspeelt.

De trein blijkt een onmogelijke optie in Servië. Het oude hoofdstation is afgebroken en het nieuwe niet functioneel. Een beetje dom.  Achter één loket zit nog een mevrouw. Ik denk dat niemand haar verteld heeft dat het station al twee jaar gesloten is.

Websites met vertrekstaten geven geen mogelijkheden. Ze hadden ons daar in het hostel al voor gewaarschuwd. Dan maar weer met de bus. Dat is niet zo duur, maar onze Interrail kaarten gebruiken we dan niet. Zo blijkt dat uitgebreid plannen niet heel veel zin heeft. Je moet handelen naar de omstandigheden.

We hebben in ieder geval veel plezier en zien veel. Het is heel bijzonder om in zo'n korte tijd de sfeer (en de wijn) in zoveel landen en steden te proeven. We voelen ons heel ontspannen en iedere dag jonger.

Vanmorgen en vanmiddag een uitgebreide wandeling door Beograd gemaakt met wat hoogtepunten, aangeraden door de buitengewoon vriendelijke medewerker van het hostel. Het dino-park stond niet op zijn lijst, maar daar zijn we voor Djuna even in gegaan. De kaartjes verkoopster keek wel even vreemd op toen we daar zonder kinderen binnen kwamen.

Toen naar het busstation. Je hebt een ticket en denkt zo de bus te kunnen instappen. Niets is minder waar: eerst een kaartje kopen om het busperron op te mogen. En natuurlijk eerst het verkeerde loket.

De grens over van Servië naar Noord Macedonië ging een stuk sneller, slechts 35 minuten.

Na zes uur rond 22.00 aangekomen in Skopje. Weer leuk hostel, geen wierook.

Moeten nog wel proberen wat eten te vinden.

1. Bertus:
    30 mei 2019
    Mooie verhalen Jan maar je beschrijvingen van de wijn zijn wat karig 🥴🥴🍷🍷🍷🍷
  2. Kina:
    30 mei 2019
    En hoe is het weer? Niet slecht denk ik, anders had je wel gemopperd, hihi.
    En iedere dag jonger???? Wat zit daar in de lucht....
  3. Loes:
    31 mei 2019
    Jaja dino’s voor de kinderen....... 😉
  4. Rianne:
    31 mei 2019
    Leuk Jan en Corry om zo mee op reis te kunnen 😃 klinkt allemaal heel goed. Vooral die wijn, smaakt de wijn? Je zegt er niet veel over. Ben benieuwd naar het vervolg.
  5. José:
    Wat ‘n avontuur zeg!!!
    Trouwens..... zo’n verjongingskuur wil ik ook wel 🤪🙋‍♀️
  6. Margreet:
    31 mei 2019
    Als jullie steeds maar jonger worden , herkennen we jullie dan nog wel bij thuiskomst ? Hoe bereid je daar ons op voor , Jan? Trekt Corry zich dan terug uit de perikelen rond het Knarrenhof ? Een heel goede teis naar Thessaloniki 😘🙋‍♀️