Dag 15 - Vravrona en Plaka

9 juni 2019 - Athene, Griekenland

Vandaag met Tatjana en Apollo een tocht naar Vravrona gemaakt.

Weer een interessante ervaring om met een Griekse chauffeur over de Griekse wegen te rijden. Snelheidsovertredingen waar wij niet aan zouden durven denken. De weg naar het vliegveld heeft een max. snelheid van 50 km/uur. We reden 120 km/uur, net als alle andere chauffeurs. En dat is maar één van de voorbeelden.

Vravrona was, in de oudheid, een belangrijke plaats voor de verering van de godin Artemis. Het is vandaag 32 graden, het mooie museum lekker koel. De overblijfselen van de tempel (ca. 550 BC) zijn interessant, hier buiten alleen geen airco, dus gauw de schaduw opgezocht.

Omdat we vanmiddag wat later weg gingen dan gepland (vanochtend), hadden we een verlate lunch  rond 16.30 aan zee. Voor de geplande zwempartij hadden we geen tijd meer.

Vanavond zijn we naar Ouzeri Kouklis op de Plaka (een oude volksbuurt ten noorden van de Akropolis) geweest en hebben een aantal van onze Griekse vrienden ontmoet. Alle keren, dat we in Athene zijn geweest, gingen we naar deze Ouzeri.

Het is, jammer genoeg, wat meer geciviliseerd: vroeger liepen ze met grote dienbladen met mezzedes, je pakte wat je wilde hebben en betaalde daarvoor. Nu is er kaart waarvan je moet bestellen. Praktisch, maar minder charmant. De aankleding is nog steeds authentiek. De mezzedes zijn heerlijk en de wijn gaat per kilo.

1. Kina:
    Wijn per kilo???? Griekse liters? 🤣
  2. Josee:
    9 juni 2019
    Al weer twee weken op reis en wat een geweldige ervaringen en lieve mensen om jullie heen! 🌞beetje heet wel...😅
  3. Annemieke:
    9 juni 2019
    Wat maken jullie leuke dingen mee ,waar wij ook wat van meekrijgen. Jan ,je ziet er erg ontspannen uit.