Dag 14 - Athene

8 juni 2019 - Athene, Griekenland

Ik heb nog vergeten te vertellen dat we van Tatjana een kaartje kregen, waarmee we vijf dagen gebruik kunnen maken van het Openbaar Vervoer in Athene. Daar maken we stevig gebruik van.

Warm vandaag: 28 graden en de komende dagen nog warmer. We doen een beetje rustig aan. Vanmorgen met de tram naar de stad. Terrasje met koffie.

Daarna naar het Acropolis museum, waar ik nog een oude kennis tegen kwam (zie de foto's). Een prachtig museum, zeer de moeite waard om te bezoeken. Lekker koel. Ik was wel geschokt door het feit dat de eerste verwoesting van het Parthenon (de toen ruim 500 jaar oude tempel) door de christenen is uitgevoerd.

Heerlijk koel in het museum. Geluncht in het restaurant van het museum. Was weer een feestje.

Daarna de archeologische site Olympieion, waar de grootste tempel van Griekenland, gewijd aan Zeus, heeft gestaan. Lekker in de schaduw gezeten van een enorme Oleander. In Athene zie je overal bloeiende Oleanders, Blauwe regen, Bougainvillea. Wat een interessante stad is Athene toch: een hectische stad, maar ook al die prachtige cultuur.

Moegestreden (gelopen) kwamen we om 17.00 weer binnen bij Tatjana. Van de geplande siësta's komt niets terecht 😅 Weer het heerlijke citroen water. Inmiddels begrepen dat de citroenen dagelijks uit de boom van de buurvrouw vallen.

Vanavond zijn we, met Tatjana en Apollo, naar de opera Norma van Bellini geweest. Uitgevoerd in een Romeins theater uit de tweede eeuw na Christus. Een overweldigende ervaring in de open lucht onder de sterrenhemel.

1. Renilde:
    8 juni 2019
    Groet Tatjana van mij en veel liefs voor jullie! Geniet!
  2. Corry:
    8 juni 2019
    Ongelooflijk, de akoestische werking van zo'n amfitheater: elk nootje was - zelfs voor Jan - te horen! Flinterdunne harpklanken kon je waarnemen temidden van 't volle orkest, en prachtige zachte klarinetsolo's kon je moeiteloos horen.
    Wat een ongelooflijk moeilijke solo's van Norma en ook haar tegenspeelster deed 't fantastisch.
    Zo nu en dan compleet zonder orkest enorme colloraturen en dan nog uitkomen op de toon waarop het orkest weer inzet...
    Het was een onvergetelijke belevenis!
  3. Loes:
    8 juni 2019
    Klinkt allemaal heel bijzonder, met name de Norma. Fijn dat jullie zo genieten. Ga zo door en laat ons meebeleven.
  4. Kina:
    Iets voor Euterpe, Corry 😘
  5. Phyllis:
    8 juni 2019
    Daar ben ik eindelijk, ging iets mis met de mailinglist blijkbaar. Prachtige reis en verhalen, dank voor het mee mogen genieten.
    Groet vanuit Le Marche, Italië . Mochten jullie langs willen komen, tot vrijdag zeer welkom in Ripe. Er staan twee bedden voor jullie 😀
  6. Jan de Klepper:
    8 juni 2019
    Phyllis, dat is een aanlokkelijk aanbod. Denk niet dat we dat gaan redden omdat we onze geplande route gaan verleggen. We houden het in beraad. Zou erg leuk zijn.